... امروز: دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاست کلان ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - 2:28 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ابراز امیدواری یک مقام سعودی به روابط با ایران

سخنگوی سفارت عربستان در آمریکا گفت که روابط با جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری جوان با فرهنگ و تاریخ غنی برای ریاض با اهمیت است و امیدواریم که توافق ریاض - تهران فصل جدیدی در روابط دو کشور بگشاید.

به گزارش صدای رسانه؛ «فهد ناظر» در گفت و گو با روزنامه «عرب نیوز» درباره روابط تهران-ریاض گفت: ایران همسایه عربستان و کشوری با ظرفیت‌های اقتصادی فراوان است. روابط با ایران به عنوان کشوری با جمعیت نسبتاً جوان و دارای فرهنگ و تاریخ غنی، برای ریاض اهمیت دارد.

این دیپلمات سعودی تصریح کرد که این توافق به معنای پایان همه مشکلات نیست اما صلح و ثبات ناشی از آن تأثیر مثبتی روی کل منطقه خواهد داشت و امیدواریم که توافق بین ریاض و تهران فصل جدیدی در روابط دو کشور بگشاید.

فهد ناظر گفت: مبارزه با تغییرات آب و هوایی و تبدیل عربستان به یک مقصد گردشگری نیازمند ثبات و صلح منطقه‌ای است. ما از طریق تعامل با دیگر کشورها از جمله ایران دنبال مقابله با این چالش‌های جهانی و منطقه‌ای هستیم.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان ۲ ماه پیش و با میانجی‌گری چین بعد از هفت سال روابط خود را از سر گرفتند و سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض ۱۶ خرداد ماه فعالیت خود را با پخش سرود ملی و اهتزاز پرچم کشورمان به‌طور رسمی آغاز کرد.

سخنگوی سفارت عربستان در آمریکا درباره پرونده عادی سازی روابط و سازش با رژیم صهیونیستی گفت: تا زمانی که کشور فلسطینی تشکیل نشده، ریاض روابط را با تل آویو عادی نخواهد کرد.

وی با اشاره به ابتکار سازش مطرح شده در سال ۲۰۰۲ برای عادی سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: این پیشنهاد همچنان به شرط تشکیل کشور فلسطینی روی میز است.

این درحالی است که بهبود روابط تهران-ریاض به مانعی جدی برای تحقق پروژه صهیونیست‌ها موسوم به «توافق آبراهام» برای سازش و عادی سازی روابط تل آویو با دولت‌های عربی تبدیل شده است.

توافق آبراهام حاصل بیانیه مشترک رژیم صهیونیستی، امارات متحده عربی و ایالات متحده بود که در ۱۳ اوت ۲۰۲۰ منعقد شد.

هیأت‌های عالیرتبه رژیم صهیونیستی و امارات متحده‌عربی و بحرین روز سه‌شنبه ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ توافقنامه آبراهام را که با میانجیگری آمریکا به دست آمد، در کاخ سفید امضا کردند.

اگرچه مغرب و سودان نیز بعدها به توافق آبراهام پیوستند اما مخالفت گسترده مردم چهار کشور امضاکننده این توافقنامه، مانع از اجرایی شدن آن شده است.

رژیم صهیونیستی قصد داشت توافق آبراهام را با دیگر کشورهای عرب منطقه مثل عربستان سعودی نیز امضا کند اما بهبود روابط ریاض و تهران، در کنار کمرنگ شدن حضور واشنگتن در منطقه غرب آسیا، این طرح توسعه طلبانه صهیونیست‌ها را ناکام گذاشت.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *