اقتصادی ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - 3:34 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
رئیس سازمان انرژی اتمی:

صنعت هسته ای کشور بومی شده است

رئیس سازمان انرزی اتمی گفت: با بومی سازی و درون زایی در صنعت هسته ای در یک سال گذشته بیش از ۱۵۹ دستاورد هسته ای در کشور رونمایی شده است و رکورد زدیم.

 

به گزارش صدای رسانه و به نقل از برنا؛ روز پنجشنبه در مراسمی با حضور محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، معاونان سازمان، اعلایی استاندار، آیت الله عابدینی امام جمعه، لطف الله سیاهکلی و فاطمه محمدبیگی نمایندگان قزوین و رجب رحمانی نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی، قاسم زاده رئیس دانشگاه بین الملل و مسئولان و مدیران استانی از سامانه پرتودهی شتاب دهنده الکترونی celv_8 در قزوین رونمایی شد.

محمد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: امروز مهمترین رخداد هسته ای در دولت سیزدهم را شاهدیم و میثاق همکاری و مودت و مشارکت دستگاه‌ها را به منصه ظهور رساندیم.

وی بیان کرد: وعده ای که در راستای شعار راهبردی که فناوری هسته ای را در زندگی مردم گسترش دهیم و در ۱۲ قطب آن را توسعه دهیم عملی شد و امروز اولین قطب را فعال کردیم.

اسلامی گفت: کاربرد پرتوها بیش از شش دهه در دنیا نفوذ کرده و در صنعت جای خود را پیدا کرده البته ما کمترین بخش را داشتیم اما با طراحی که صورت گرفت تلاش کردیم همه بخش‌ها بویژه عرصه کشاورزی و مواد غذایی را با سرعت بیشتری ادامه دهیم.

معاون رئیس جمهور افزود: این مرکز اصلاح مضرات باقیمانده سموم کشاورزی که سلامت مردم را به خطر می اندازد و کاهش ضایعات نیز موثر است.

وی اظهارداشت: ۳۰ درصد محصولات از مجموع ۱۲۰ میلیون تون محصولات کشاورزی تولید شده ضایعات است که با پرتودهی از آن پیشگیری شده و از آفات جلوگیری و عمر نگهداری محصول بالا می رود و ضایعات کم می شود که یک خدمت انسان دوستانه است و به معیشت ما و اقتصادی ملی کمک می کند.

اسلامی تصریح کرد: با راه اندازی مرکز پرتودهی در قزوین می توانیم تاثیرگذاری اقتصادی داشته باشیم و اگر امروز گاهی در صادرات برخی محصولات بدلیل موضوع باقیمانده سموم جلوگیری شده، می تواند این مانع را برطرف کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهارداشت: این سامانه که دو نوع کاربرد دارد و در بخش گروه‌های پژوهشی و هم اقتصادی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: افتتاح این سامانه یک گام بزرگ در کیفیت بخشیدن در تولید محصولات صنعتی است و برای غلات و ادویه جات هم استفاده شده و عمرشان را بالا برده و به نگهداری با زمان بالا هم کمک می کند.

اسلامی یادآورشد: استقرار مرکز پرتودهی در قزوین به عنوان یک منطقه لجستیک بسیار مهم است و سامانه الکترونی هم قبلا افتتاح شده بود اما چون تنظیمات آن در مدار نبود در یک برنامه منسجم تغییرات اساسی در مدارات و اجزا داده شد و باز مهندسی شد و اقدامات صورت گرفته و بزودی بخش دوم نیز تکمیل خواهد شد و در مدار قرار می گیرد تا دو سامانه به یک کانون قدرتمند تبدیل شود.

وی گفت: مرکز پرتودهی قزوین یک مرکز نمونه در سبد سازمان انرژی اتمی است و در ماه‌های آینده سامانه های دیگر مرکز نیز افتتاح می شود.

اسلامی افزود: امروز با افتخار باید اذعان کرد صنعت هسته ای بومی و درون زا شده و روبه پیشرفت است.

وی یادآورشد: در سال قبل ۱۵۹ فرآورده و دستاورد صنعتی هسته ای و فناوری را رونمایی کردیم و این که در یک سال بتوان به این موفقیت رسید بیانگر پویایی این صنعت است و رکورد زدیم و امسال این روند فعالیت‌ها تداوم خواهد داشت‌.

اسلامی بیان کرد: سال ۹۱ با دانشگاه بین الملل قزوین تفاهم نامه امضا شد و زمین واگذار کردند و امروز بعد از ده سال وعده ها محقق شد و از دانش آموختگان دانشگاه بین الملل در مرکز پرتودهی استخدام خواهند شد.

معاون رئیس جمهور گفت: طرح چشمه نور که پژوهشگاه تحقیقات بنیادی متولی آن است یک کار بزرگ در تراز جهانی است و سرمایه گذاری سنگین لازم دارد و ما هم مشارکت داریم.

اسلامی تصریح کرد: چشمه نور طرح مهمی است که نیازمند بررسی کارشناسی است و درخواست می کنم آن را سیاسی نکنید چون قرار است برای روزآمد شدن یک کار تحقیقی و علمی صورت گیرد و حتما نظرات موافق و مخالف دارد اما فرصت داریم بحث علمی کنیم و هر چه نتیجه نهایی شد، می پذیریم.

سامانه پرتودهی شتاب دهنده الکترونی celv_8 در قزوین در صنایع هدف از جمله سیم و کابل، لاستیک و تایرسازی و تولید نوارهای های پلیمری و محصولات قابل انقباض حرارتی کاربرد دارد.

مرکز پرتودهی صنعتی قزوین در سال ۱۳۹۰ در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار در شمال شهر احداث شده است.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *