تاریخ انتشار: آبان ۱۸, ۱۴۰۲ - 3:34 ب.ظ
موضوع:‌ اقتصادی
شماره:‌ 999

صنعت هسته ای کشور بومی شده است

رئیس سازمان انرزی اتمی گفت: با بومی سازی و درون زایی در صنعت هسته ای در یک سال گذشته بیش از ۱۵۹ دستاورد هسته ای در کشور رونمایی شده است و رکورد زدیم.

 

به گزارش صدای رسانه و به نقل از برنا؛ روز پنجشنبه در مراسمی با حضور محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، معاونان سازمان، اعلایی استاندار، آیت الله عابدینی امام جمعه، لطف الله سیاهکلی و فاطمه محمدبیگی نمایندگان قزوین و رجب رحمانی نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی، قاسم زاده رئیس دانشگاه بین الملل و مسئولان و مدیران استانی از سامانه پرتودهی شتاب دهنده الکترونی celv_8 در قزوین رونمایی شد.

محمد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: امروز مهمترین رخداد هسته ای در دولت سیزدهم را شاهدیم و میثاق همکاری و مودت و مشارکت دستگاه‌ها را به منصه ظهور رساندیم.

وی بیان کرد: وعده ای که در راستای شعار راهبردی که فناوری هسته ای را در زندگی مردم گسترش دهیم و در ۱۲ قطب آن را توسعه دهیم عملی شد و امروز اولین قطب را فعال کردیم.

اسلامی گفت: کاربرد پرتوها بیش از شش دهه در دنیا نفوذ کرده و در صنعت جای خود را پیدا کرده البته ما کمترین بخش را داشتیم اما با طراحی که صورت گرفت تلاش کردیم همه بخش‌ها بویژه عرصه کشاورزی و مواد غذایی را با سرعت بیشتری ادامه دهیم.

معاون رئیس جمهور افزود: این مرکز اصلاح مضرات باقیمانده سموم کشاورزی که سلامت مردم را به خطر می اندازد و کاهش ضایعات نیز موثر است.

وی اظهارداشت: ۳۰ درصد محصولات از مجموع ۱۲۰ میلیون تون محصولات کشاورزی تولید شده ضایعات است که با پرتودهی از آن پیشگیری شده و از آفات جلوگیری و عمر نگهداری محصول بالا می رود و ضایعات کم می شود که یک خدمت انسان دوستانه است و به معیشت ما و اقتصادی ملی کمک می کند.

اسلامی تصریح کرد: با راه اندازی مرکز پرتودهی در قزوین می توانیم تاثیرگذاری اقتصادی داشته باشیم و اگر امروز گاهی در صادرات برخی محصولات بدلیل موضوع باقیمانده سموم جلوگیری شده، می تواند این مانع را برطرف کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهارداشت: این سامانه که دو نوع کاربرد دارد و در بخش گروه‌های پژوهشی و هم اقتصادی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: افتتاح این سامانه یک گام بزرگ در کیفیت بخشیدن در تولید محصولات صنعتی است و برای غلات و ادویه جات هم استفاده شده و عمرشان را بالا برده و به نگهداری با زمان بالا هم کمک می کند.

اسلامی یادآورشد: استقرار مرکز پرتودهی در قزوین به عنوان یک منطقه لجستیک بسیار مهم است و سامانه الکترونی هم قبلا افتتاح شده بود اما چون تنظیمات آن در مدار نبود در یک برنامه منسجم تغییرات اساسی در مدارات و اجزا داده شد و باز مهندسی شد و اقدامات صورت گرفته و بزودی بخش دوم نیز تکمیل خواهد شد و در مدار قرار می گیرد تا دو سامانه به یک کانون قدرتمند تبدیل شود.

وی گفت: مرکز پرتودهی قزوین یک مرکز نمونه در سبد سازمان انرژی اتمی است و در ماه‌های آینده سامانه های دیگر مرکز نیز افتتاح می شود.

اسلامی افزود: امروز با افتخار باید اذعان کرد صنعت هسته ای بومی و درون زا شده و روبه پیشرفت است.

وی یادآورشد: در سال قبل ۱۵۹ فرآورده و دستاورد صنعتی هسته ای و فناوری را رونمایی کردیم و این که در یک سال بتوان به این موفقیت رسید بیانگر پویایی این صنعت است و رکورد زدیم و امسال این روند فعالیت‌ها تداوم خواهد داشت‌.

اسلامی بیان کرد: سال ۹۱ با دانشگاه بین الملل قزوین تفاهم نامه امضا شد و زمین واگذار کردند و امروز بعد از ده سال وعده ها محقق شد و از دانش آموختگان دانشگاه بین الملل در مرکز پرتودهی استخدام خواهند شد.

معاون رئیس جمهور گفت: طرح چشمه نور که پژوهشگاه تحقیقات بنیادی متولی آن است یک کار بزرگ در تراز جهانی است و سرمایه گذاری سنگین لازم دارد و ما هم مشارکت داریم.

اسلامی تصریح کرد: چشمه نور طرح مهمی است که نیازمند بررسی کارشناسی است و درخواست می کنم آن را سیاسی نکنید چون قرار است برای روزآمد شدن یک کار تحقیقی و علمی صورت گیرد و حتما نظرات موافق و مخالف دارد اما فرصت داریم بحث علمی کنیم و هر چه نتیجه نهایی شد، می پذیریم.

سامانه پرتودهی شتاب دهنده الکترونی celv_8 در قزوین در صنایع هدف از جمله سیم و کابل، لاستیک و تایرسازی و تولید نوارهای های پلیمری و محصولات قابل انقباض حرارتی کاربرد دارد.

مرکز پرتودهی صنعتی قزوین در سال ۱۳۹۰ در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار در شمال شهر احداث شده است.