... امروز: پنجشنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
عمومی ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - 2:44 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بدرقه آتیلا پسیانی به خانه ابدی

مراسم تشییع پیکر آتیلا پسیانی صبح امروز پنج‌شنبه بیستم مهرماه ساعت ۱۰ با حضور جمعی از دوستان و همکاران این بازیگر و علاقه‌مندان به هنر نمایش و سینما برگزار شد.

به گزارش صدای رسانه؛ مراسم تشییع پیکر آتیلا پسیانی (بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون) با قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شد و در ادامه منوچهر شاهسواری به عنوان مجری این مراسم پس از قرائت دل‌نوشته‌ای گفت: در سوگ آتیلای عزیز نشسته‌ایم، کسی که از یادمان نمی‌رود، او جز مهر و مهربانی با خود نیاورد. هنرمندانه زیست و هنرمندانه با حضور شما در سکوت می‌رود.

در ادامه ایرج راد رئیس هیات مدیره خانه تئاتر طی سخنانی اظهار کرد: ما در اینجا جمع شده‌ایم تا عزیزی را بدرقه کنیم و سپاسگذار دستاوردهای فرهنگی و هنری او باشیم. آتیلا فرزند تئاتر است و در تئاتر به دنیا آمد. او همواره همراه با مادرش جمیله شیخی چه در صحنه و چه در پشت صحنه تئاتر حضور داشت و با جوهره تئاتر آشنا شد و به شناختی رسید که کمتر کسی به آن دست پیدا می‌کند.

راد خاطرنشان کرد: در دوران نوجوانی راه خود را ادامه داد و کارهای تجربی خارجی او را به همین سمت برد و آثار خاطرانگیزی به جای گذاشت و با تأسیس گروه تئاتر بازی کارهای بزرگی انجام داد. او در آثار سینمایی و تلویزیونی هم با قدرت ظاهر شد و از خودش آثار بزرگی به جای گذاشت.

وی در پایان گفت: آتیلا پسیانی عضو هیئت موسس خانه تئاتر بود، کارهای صنفی بی‌نظیری انجام داد و از حقوق تئاتری‌ها همواره دفاع کرد و همواره حامی جوانان تئاتری بود.

در ادامه این مراسم شاهسواری بیانیه خانه سینما را قرائت کرد و سپس پژمان بازغی (رئیس هیئت مدیره انجمن بازیگران) در سخنانی کوتاه اظهار کرد: انجمن صنفی خود را صاحب این سوگ می‌داند و به یاد خانم جمیله شیخی مراتب تسلیت خود را به خانواده ایشان می‌رساند. ما برای بدورد با هنرمندی آمدیم که نه بر دست‌ها و دوش ما که بر قلب‌هایمان حمل می‌شود. فقدان هر بازیگر اندوه بزرگی است اما پایان خاطره نیست.

رضا کیانیان به عنوان دیگر سخنران این مراسم اظهار کرد: وقتی وارد شدم آقای مجتبی میرطهماسب را دیدم از من حالم را پرسید و من گفتم خوبم چون اگر آتیلا بود به ما میگفت خوب باشید. باید خوب باشیم تا بتوانیم کار کنیم. پس به همه فرزندان و همسرش و همه دوستانش می‌گویم خوب باشید چون ما برای کار کردن آمده‌ایم.

وی افزود: وقتی از پله‌ها بالا می‌آمدم شعر “پرواز را به خاطر بسپار پرنده رفتنی است” از فروغ فرخ‌زاد یادم آمد، بله او رفت اما راهش، تئاترش و نوع نگاهش ادامه دارد. الآن یک آتیلا را از دست داده‌ایم اما آتیلاهای بسیاری روی صحنه کار می‌کنند و باید قدرشان را بدانیم. اگر خودِ آتیلا بود به ما می‌گفت این کارها برای چیست، بروید و کار کنید و من هم این نصیحت او را قبول می‌کنم و می‌گویم بروید و کار کنید.

در ادامه این مراسم آروند دشت‌آرای (کارگردان تئاتر) روی صحنه رفت و گفت: آتیلا شخصیتی اصیل بود، بازیگری با یک جعبه ابزار جادویی که به ما یاد داد از اشتباه نترسیم و در کارگردانی به ما یاد داد که زبان خودمان را پیدا کنیم و در بدترین شرایط از حال خوبش می‌گفت و حتی در بستر بیماری هم یگانه بود. او با تأسیس کارگاه نمایش تئاتر شهر از جوانان حمایت کرد و امیدوارم ما بتوانیم راه و اندیشه او را ادامه دهیم.

رامبد جوان (بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون) به عنوان دیگر سخنران اظهار کرد: آتیلای جان نمی‌دانم چرا باید اینجا ایستاده باشم و در نبود تو درباره تو صحبت کنم. وقتی ستاره از من خواست به عنوان صمیمی‌ترین رفیق آتیلا در این مراسم صحبت کنم نفسم بند آمد.

جوان خاطرنشان کرد: آتیلا جان درباره تو خیلی چیزها در ذهنم وجود دارد اما از بین همه آن‌ها اگر بخواهم یکی را انتخاب کنم نترسیدن است، خصلتی که تو داشتی و ما نداشتیم. تو به ما جرأت دادی که تصمیم بگیریم و این انتخاب را زندگی کنیم. تا زنده‌ام تو در قلب و روحم جای داری.

سحر دولتشاهی به عنوان نماینده خانواده آتیلا پسیانی روی صحنه رفت و اظهار کرد: آتیلا جان، تو خانواده من بودی و من مثل خیلی از بچه‌های تئاتر با تو بزرگ شدم و در تئاتر و سینما رشد کردم. چه اسم قشنگی روی گروهت گذاشتی، تو با همه چیز بازی می‌کردی و بزرگ‌ترین میدان بازی تو بازی رفاقت بود.

محمد چرمشیر (نمایشنامه‌نویس) به عنوان آخرین سخنران طی سخنانی کوتاه با اشاره به اینکه امروز تلخ‌ترین روز تئاتر است، گفت: برای بیان اندوهم هیچ کلمه‌ای جز عجز پیدا نکردم، تئاتر ایران به آتیلا مدیون است. او هنرمند بزرگی بود و شما هم برای همین بزرگی به اینجا آمده‌اید.

گفتنی است؛ رضا کیانیان، پژمان بازغی، بهزاد اویسی، رامبد جوان، پریناز ایزدیار، حسن فتحی، محمد چرمشیر، مهوش وقاری، سحر دولت‌شاهی، حسن معجونی، مستانه مهاجر، اکبر زنجان‌پور، داریوش فرهنگ، حبیب رضایی، حبیب اسماعیلی، مارین ون هولک، اروند دشت‌آرای، علی دهکردی، فرزین محدث، حسین مسافر آستانه، قطب‌الدین صادقی، اصغر همت، شهره سلطانی، رضا بابک، منوچهر شاهسواری، کاظم نظری، آزیتا حاجیان، آناهیتا همتی، غزل شاکری، محسن امیر یوسفی، لاله اسکندری، طناز طباطبایی، امیر جدیدی، گوهر خیر اندیش، حبیب دهقان نسب، پانته‌آ بهرام، ستاره اسکندری، قاسم جعفری، سیروس مقدم، هوتن شکیبا، حمید پور اذری، شهرام کرمی، قاسم زارع، سیروس کهوری نژاد، ایرج راد، سیاوش خیرابی، احمد مسجد جامعی، الهام کردا، رضا فیاضی، اسماعیل خلج، مرضیه برومند، اسماعیل محرابی، طناز طباطبایی، امیر جدیدی، کریستف رضاعی، منیژه محامدی، جمشید گرگین، حمید پورآذری، مرتضی ضرابی، شهرام گیل‌آبادی، سیروس همتی و… از هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *