... امروز: پنجشنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اخبار استان ها ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - 1:56 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
دبیر شبکه تخصصی پیشگیری از آسيب‌های اجتماعی (مواد مخدر) جوانان استان البرز مطرح کرد:

باید بدنبال درمانی قطعی و برگشت ناپذير برای اعتیاد بود / برنامه ریزی عملیاتی در سه سطح جهت مقابله با اعتیاد انجام داده ایم

هلیا اقدام با تأکید بر این که " باید به دنبال درمانی قطعی و برگشت ناپذير برای اعتیاد بود " از برنامه ریزی عملیاتی شبکه تخصصی پیشگیری از آسيب‌های اجتماعی (مواد مخدر) جوانان استان البرز در سه سطح خبر داد.

به گزارش صدای رسانه؛ هلیا اقدام دبیر شبکه تخصصی پیشگیری از آسيب‌های اجتماعی (مواد مخدر) جوانان استان البرز در گفتگو با خبرنگار صدای رسانه اظهار کرد: متأسفانه مسئله ی اعتیاد همواره به عنوان یک آسیب اجتماعی جدی، جوامع مختلف و به ویژه جوانان را مورد تهدید قرار داده است.

وی با بیان این که ” تمامی افراد جامعه می بایست نسبت به مقابله با معضلات و آسیب های اجتماعی احساس مسئولیت کنند ” افزود:  از زمان راه اندازی شبکه تخصصی پیشگیری از آسيب‌های اجتماعی (مواد مخدر) جوانان استان البرز که مسئولیت آن نیز بر عهده بنده بوده، دغدغه مندانه در راستای امور مربوط به این حوزه از جمله پژوهش، کمک به مبتلایان، حل مشکلات و … گام برداشته ایم.

اقدام با اشاره به عملکرد ۶ ماهه این شبکه گفت: برگزاری نشست های متعدد با مسئولين اداره كل بهزيستی جهت كسب اطلاعات و اعلام آمادگی و همكاری در طرح های ملی و بين المللی اين اداره كل، نشست با مسئول و بازرس امور كمپ ها، نشست با حراست زندانها، بازديد از اردوگاه كمپ ماده ١، بازديد از كمپ حصری واقع در قزلحصار، بازديد از كمپ خصوصی ماده ۱۵ و … از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته توسط این شبکه در ۶ ماه گذشته می باشد.

وی به برنامه ریزی های صورت گرفته توسط این شبکه در راستای مقابله با اعتیاد اشاره و عنوان کرد: این برنامه ها در جهت پيشبرد اهداف اداره كل مشاركت های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان و با تكيه بر نيازهای جامعه مخاطب و كشور و از سوی ديگر باتوجه به گستردگی، در سه سطح ” تحقیقاتی، میان مدت و بلند مدت ” عملیاتی خواهد شد.

دبیر شبکه تخصصی پیشگیری از آسيب‌های اجتماعی (مواد مخدر) جوانان استان البرز با اشاره به این که ” بررسی آمارها نشان می دهد عملكرد دولت طی ٨ ماه اخير در جهت جمع آوری افراد مبتلا بهبود داشته است ” به برنامه های سطح میان مدت اشاره و مطرح کرد: ضروری است كه جامعه پذيرای افراد مبتلا پس از ترک باشد تا افراد دچار سرخوردگی نشوند، که البته اين پذيرش از سوی جامعه دارای ابعاد متفاوت است.

وی اضافه کرد: طبق تصميمات اتخاذ شده اين شبكه و در راستای اشتغال بهبود یافتگان مقرر گردیده تا تعدادی از مبتلايان كه پس از ترک تحت نظارت مشاورين و پيگيری های كمپ قرار دارند، به كارخانجات و شهرک های صنعتی معرفی شوند تا از اين پس دارای امنيت شغلی و درآمدی ثابت باشند.

اقدام به برنامه های بلند مدت شبکه اشاره کرد و گفت: در اين مدت و طی تحقيقاتی كه صورت دادیم به این نتیجه رسیدیم كه متاسفانه ترک اعتياد برای اكثر افراد و در بيشتر مواقع مقطعی بوده و بازگشت به همراه دارد و به همین دلیل تمامی راهكار و تلاش ها در سطوح مختلف كوتاه و ميان مدت، ارزشمند و خداپسندانه بوده اما در عين حال رويكرد مُسكنی می باشد.

وی تأکید کرد: از این رو لازم است که جهت ترک اعتیاد به دنبال درمانی قطعی و برگشت ناپذير باشیم.

دبیر شبکه تخصصی پیشگیری از آسيب‌های اجتماعی (مواد مخدر) جوانان استان البرز با بیان این که ” تحقيقات انجام شده در برخی از كشورهای اروپايی، در جريان چگونگی تاثير گذاری مخدر بر روی عملكرد مغز و چرايی بازگشت پذير بودن به نتایج قابل تأملی منجر شده است ” اظهار کرد: طبق نتایج این تحقیقات؛ مغز تا بزرگسالی درحال رشد است و در دوران نوجوانی در حساس ترين مقطع قرار مي گيرد، زيرا قشر جلويی مغز كه محل كنترل عواطف، تصميم گيری ها و هيجانات می باشد در حال تغيير و شكل پذيری است و به همین علت دلیل روی آوردن به مخدر در جوانان و بزرگسالان كاملا متفاوت می باشد.

وی ادامه داد: برای مثال ممكن است يک فرد ميان سال به دلايلی از جمله مشكلات اقتصادی، خانوادگی و … از فرط نااميدی به سمت و سوی اعتياد گرايش پيدا كند و اين درحاليست كه فرد نوجوان به دليل تغيیرات قشر جلويی مغز تمايل به آزمايش مخدر پيدا كرده و متاسفانه ادامه می یابد.

اقدام در خصوص علل بازگشت پذیری اعتیاد گفت: طبق تحقیقات علمی صورت گرفته؛ بخشی از مغز كه در لپ ميانی و پايين هيپوفيز قرار دارد باعث وابستگی به مخدر و زنده نگه داشتن حس لذت طلبی اعتياد است که در واقع همین بخش باعث بازگشت فرد حتی پس از گذشت چندين سال می گردد.

وی اضافه کرد: در این زمینه برخی از كشورها تحقيقات خود را شروع كرده و بدنبال ابداع دارو و تراپی های جديد هستند تا بتواند روی اين بخش از مغز تاثير گذاشته و اثر وابستگی را خنثی كند که كشور پيشرو در اين تحقيقات برزيل بوده و آخرين تحقيقات نیز متعلق به آمريكا می باشد.

دبیر شبکه تخصصی پیشگیری از آسيب‌های اجتماعی (مواد مخدر) جوانان استان البرز خاطرنشان کرد: اگر در کشور ما نیز به مبحث درمان قطعی اعتیاد توجه جدی و بیشتری صورت گیرد، ایران به اولین کشور خاور میانه تبدیل خواهد شد که اين افتخار و پیشتازی در مقابله با این معضل بزرگ اجتماعی را از آن خود ساخته و علاوه بر آن می تواند از بحث ماركتينگ و تجارت اين دارو به درآمد ارزی مناسب و قابل توجهی نیز دست پیدا کند.

وی در پایان با بیان این که ” در صورت موافقت دستگاه های ذیربط و مسئول، برنامه عملیاتی دقیقی در این خصوص ارائه خواهیم داد ” تصریح کرد: ما در اين شبكه استانی آمادگی داریم تا با حمايت شبكه ملی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت علوم و دستگاه های مرتبط، به صورت جدی پيگير اين موضوع باشیم.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *