سیاست کلان ۰۵ تیر ۱۴۰۲ - 2:59 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

افزایش مبادلات تجاری سالانه ایران و ونزوئلا به ۲۰ میلیارد دلار

حجم مبادلات تجاری میان دو کشور از ۳ میلیارد دلار در حال حاضر به ۱۰ میلیارد و سپس در نهایت به ۲۰ میلیارد دلار در سال قابل افزایش است.

به گزارش صدای رسانه؛ در سفر پنج روزه آیت‌الله رئیسی به کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا با هدف ارتقای سطح روابط و گسترش تعاملات، اسناد همکاری در حوزه‌های مختلف بین مقامات ایرانی و این سه کشور به امضا رسید.

همکاری و مشارکت در حوزه‌هایی همچون «ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی،‌ بیمه، حمل‌ونقل دریایی، آموزش عالی، کشاورزی، دارویی و پزشکی، تبادلات فرهنگی و همچنین توسعه همکاری‌های معدنی» از جمله اسناد مهم امضا شده میان وزرای امور خارجه، نفت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهداشت و درمان و فرهنگ و ارشاد اسلامی با همتایان ونزوئلایی بود.

یکی از نکات مهم این سفر در ونزوئلا در حوزه نفت و انرژی بود که تبادلات بسیار گسترده‌ای انجام شد ومقرر شد تجارت میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین تسهیل گردد و موانع گمرکی و مقرارت دست و پا گیر حتی المقدور برطرف شود.

نخستین امتیاز اجرای قراردادهای نفتی ایران و ونزوئلا جلوگیری از خام فروشی نفت، انتقال خدمات فنی و مهندسی تهران به کارکاس است که برای ایران ارزآوری و انباشت ثروت را به دنبال خواهد داشت.

افزون بر این، ایران به ازای کمک به احیای پالایشگاه‌های ونزوئلا، یا به فروش فرآورده‌های تولیدی این پالایشگاه ها به کشورهای اطراف ونزوئلا و ثروت آفرینی خواهد پرداخت و یا در قبال خدمات خود از معادن این کشور بهره برداری میکند.

رئیسی در جریان نشست خبری مشترک با همتای ونزوئلایی خود تاکید کرد که حجم مبادلات تجاری میان دو کشور از ۳ میلیارد دلار در حال حاضر به ۱۰ میلیارد و سپس در نهایت به ۲۰ میلیارد دلار در سال قابل افزایش است.

بر اساس این گزارش، سید روح اله لطیفی سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران همزمان با سفر رئیس جمهور به سه کشور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۹ هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش ۱۱۸ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۸۳۲ دلار به ونزوئلا صادر شده که این میزان ۴۱۶ درصد نسبت به سال قبل تر افزایش داشته، در این سال صادراتی به کوبا و نیکاراگوئه انجام نشده است.

وی افزود: واردات کشورمان از کشور ونزوئلا در سال ۱۴۰۱ حدود ۸ تن به ارزش ۸۱۶ هزار دلار و از کشور کوبا حدود ۱۸۸ تن به ارزش ۱۱ میلیون و ۸۵۸ هزار دلار بوده، اما در ده سال اخیر از کشور نیکاراگوئه هیچ کالایی به ایران به صورت مستقیم وارد نشده و از ایران نیز کالای غیر نفتی به این کشور صادر نشده است.

همچنین، بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، تجارت بین ایران و ونزوئلا در سال گذشته رشد قابل توجهی نسبت به سال ۱۴۰۰ پیدا کرده و با افزایش ۱۹۷ درصدی از نظر دلاری، رشد ۵۰۷ درصدی از نظر ریالی و افزایش ۴۹ درصدی از نظر وزنی مواجه شده است.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *