... امروز: دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
عمومی ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 6:38 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی مطرح کرد؛

تعیین‌تکلیف ۲۰ درصد کدرشته‌هایی که از نظر اشتغال اشباع شده‌اند

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی گفت: ما ۲۰ درصد کدرشته محل‌هایی را که متقاضی کمی دارند و هم از نظر اشتغال اشباع شده‌اند و مشکلاتی در آن‌ها احساس می‌شود را ساماندهی و تعیین تکلیف خواهیم کرد.

به گزارش شبکه خبری صدای رسانه و به نقل از خبرگزاری ایلنا؛ «محمد مهدی دهقان» مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی در خصوص آخرین برنامه‌های اجرایی این دفتر و تعامل با دستگاه‌های دولتی توضیح داد: بخشی از این تعامل به کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی برمی گردد که هر دانشگاه می‌تواند انجام دهد و با این دستاوردهای علمی می‌توان در بخش‌های اجرایی و صنعتی مشکلات کشور را شناسایی و برطرف کنیم. در معاونت‌های پژوهشی وزارتخانه و دانشگاه‌ها این مباحث در ابعاد گسترده‌تری بررسی می‌شود.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی در ادامه تصریح کرد: رشته‌هایی که مورد نیاز دولت است را احیا و راه اندازی می‌کنیم یا با تغییر در برخی از دروس در رشته‌هایی خاص، دامنه ارتباط آن رشته‌های دانشگاهی با نیازهای دولت و صنعت را در راستای توسعه کشور گسترش می‌دهیم.

دهقان تاکید کرد: همین حالا برای رسیدن به هدفی که توضیح دادم در بخش‌های مختلف با دولت ارتباط داریم؛ به عنوان مثال با وزارت صنعت، معدن، تجارت، وزارت کشاورزی و… به صورت مستمر ارتباط داریم و نظام جامع آموزش صنعت و کشاورزی کشور تدوین را می‌کنیم تا هم رشته‌های مورد نیاز در این زمینه‌ها مشخص شود و هم محتوای رشته تعیین شده به صورتی تنظیم خواهد شد که نیازهای حقیقی را برطرف کند و به روز باشد.

او ضمن اشاره به اینکه باید برخی دروس جدید از جمله درس‌های مهارتی به مجموعه دروس مرتبط با صنعت و کشاورزی اضافه شود، عنوان کرد: فارغ التحصیلان دانشگاهی ما باید بعد از اینکه دانشگاه را به پایان رساندند، تبدیل به نیروهای انسانی شوند که توانایی انجام وظایف مرتبط با شغلی که انتخاب می‌کنند را داشته باشند و از سوی دیگر در شغلی حاضر شود که هم با رشته‌ای که خوانده تناسب دارد و هم مهارت‌هایی را که در آن رشته و دانشگاه آموخته در شغل خود به کارگیری کند.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی در پاسخ به این سوال که شناسایی رشته‌های مورد نیاز صنعت و احیا یا راه‌اندازی رشته‌های جدید چه زمانی به نتیجه می‌رسد، بیان کرد: ما تصمیم داریم در نیمه اول سال ۱۴۰۲ هم برنامه جامع آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و هم نظام جامع آموزش صنعت را به نتیجه برسانیم. در این روند هم رشته‌های تحصیلی جدیدی ممکن است راه اندازی شود و هم محتوای برخی رشته‌های تحصیلی ساماندهی می‌شود ضمن اینکه کلیت رشته‌ها نیز بازنگری و بررسی خواهند شد.

او در ادامه با بیان اینکه از سال ۹۷ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ساماندهی نظام آموزش عالی شروع شده است، اضافه کرد: با توجه به اهمیت میزان فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور و اشتغالی که می‌توانند در جامعه کسب کنند، مهم‌ترین اولویت ما ساماندهی رشته‌های دانشگاهی شده است.

دهقان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ فاز اول ساماندهی رشته‌های دانشگاهی انجام خواهد شد، اظهار کرد: ما ۲۰ درصد کدرشته محل‌هایی را که متقاضی کمی دارند و هم از نظر اشتغال اشباع شده‌اند و مشکلاتی در آن‌ها احساس می‌شود را ساماندهی و تعیین تکلیف خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی در پایان گفت: حدود ۲۱ هزار کدرشته محل در مقطع کارشناسی و ۳۱ هزار کدرشته محل در کارشناسی ارشد وجود دارد که تحولاتی در برخی از آن‌ها خواهیم داشت. در مقطع دکتری امسال به این دلیل که آزمون آن برگزار شده و در مراحل نهایی اعلام نتایج قرار دارد نمی‌توانیم در ظرفیت‌ها تغییری به وجود آوریم، اما به کلی آمایش رشته‌ای و ساماندهی آموزش عالی یکی از اهداف جدی ما در سال جاری خواهد بود.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *