... امروز: پنجشنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اخبار استان ها ۰۳ تیر ۱۴۰۲ - 1:52 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تور رسانه ای استانداری البرز و تشریح شفاف وقوع سیل و مدیریت بحران در جاده کرج – چالوس از زبان استاندار البرز

جاده زیبا و تفرجگاهی چالوس روز پنجشنبه ۱۸ خرداد با بلایی طبیعی و دهشتناک بسان سیلاب مواجه شد که بازسازی خرابی‌های ناشی از آن با گذشته یک هفته همچنان ادامه دارد.

به گزارش صدای رسانه؛  فقط حدود ۲۰۰ متر از جاده کرج – چالوس با این سیل شدید خراب شد و چند تونل آن کاملاً در گل و لای قرار گرفتند اما حجم آوار سیلاب و گل لای به قدری سنگین است که با گذشت چندین روز همچنان آبراه و جویبارهای ناشی از آن در این محدوده کوچک دیده می‌شود.

از چند روز قبل هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران استان البرز با خودداری از اتراق در بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، وزش باد شدید و بارش‌ها با ماهیت تندری اطلاع رسانی شد و تیم‌های امداد و نجات در مسیرهای مختلف استان البرز از جمله جاده چالوس مستقر شدند.

اما بارش‌های سیل‌آسای باران خرداد ماه که در محور کرج-چالوس تا کندوان رخ داد، با وجود کوتاه بودن زمان بارش‌ها، خسارت‌های جدی به بخش‌هایی از این محور به ویژه در محدوده پیچ «عسل کوک» (شاندیز) و «تکاوران» وارد کرد.

سیلاب از کوه‌های جاده چالوس سرازیر شد و با شستن کوه‌ها و همراه کردن سنگ‌، گل ولای کوه‌ها را با خود به تاج سد امیر کبیر رسید و مشکلی اساسی را برای مرکز استان البرز بوجود آورد که هنوز با گذشت چندین روز شهر کرج دچار افت فشار آب و در برخی مناطق قطعی آب شرب است.

خرابی‌های سیل از یک سو و از سوی دیگر بازار گرمی فضای مجازی با خبرهای کذب این خرابی‌ها و آمارهای غلط و بالای فوتی آن سبب شد تا خبرنگاران با استاندار البرز و تیم‌های امدادی که نزدیک به یک هفته است در محل وقوع سیل روند بازسازی جاده چالوس را رصد می‌کنند، همراه شوند.

در گزارش‌های میدانی خبرنگاران همچنان رودخانه کرج گل آلود بوده و تیم‌های امداد و نجات به صورت شبانه روزی در جاده چالوس با تجهیزات کامل از جمله ۹ قلاده سگ زنده یاب مشغول فعالیت هستند.

به گزارش صدای رسانه،”مجتبی عبداللهی” استاندار البرز روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران ضمن تشریح وضعیت حاکم بواسطه بروز سیلاب پس از باران شدید گفت: از تونل یک تا پنج و چند نقطه در محور انسداد و تخریب جدی و ریزش صورت گرفت.

وی ادامه داد: حجم ورود سیلاب به اندازه‌ای بوده که برخی از نقاط جاده به ارتفاع بیش از پنج متر انباشت خاک و نخاله وجود داشت.

عبداللهی گفت: سقوط سنگ‌های بسیار بزرگ بین تونل‌ها را پر کرده بود و بخش زیادی از آن نیز وارد تونل‌ها شد.

وی افزود: در قسمت بالای تاج تونل به عمق حدود ۲۰۰ متر خاک و گل انباشته شده بود و هیچ گونه دسترسی برای انتقال ماشین آلات عملیات تخلیه وجود نداشت.

استاندار البرز گفت: اکنون تمام تیم‌های عمرانی و فنی در محور مستقر هستند و همزمان با پاکسازی، بررسی‌های لازم جهت بازسازی و بازگشایی مسیر نیز دنبال می‌شود.

عبداللهی گفت: عملیات بسیار سخت و خطرناکی برای پاکسازی مسیر در جریان است و نیروها به صورت شبانه روزی و با تمام ظرفیت در حال فعالیت هستند.

استاندار البرز گفت: هیچ گونه جای نگرانی در ارتباط با تأسیسات سد وجود ندارد چرا که شن و ماسه دریچه‌های ورود آب را گرفته‌اند، در نتیجه عملیات پیچیده‌ای نیست و از مردم شریف استان به دلیل قطع شدن ناخواسته آب که پس از سیلاب و بسته شدن مسیر ورود آب اتفاق افتاده، عذرخواهی می‌کنم.

وی افزود: در این چند روز سعی شد که با تانکر نسب به تأمین آب در برخی محله‌ها اقدام شود ولی ممکن است کاستی‌هایی در این راستا باشد.

استاندار البرز بیان کرد: تلاش‌ها همچنان ادامه دارد تا با ایمن سازی و بهسازی جاده چالوس شرایط برای تردد فراهم شود.

عبداللهی در ادامه به جنگ رسانه‌ای دشمن اشاره کرد و افزود: در این فضا با دروغ پردازی واقعیت تحریف می‌شود.

استاندار البرز بیان کرد: اعلام فوتی، مشکل فنی برای سد و نیروگاه سد از اخبار غیرواقعی در فضای مجازی بودند.

وی گفت: در جریان سیل چالوس با وحدت تمام دستگاه‌ها به نحو احسن وارد عمل شدند.

استاندار البرز تاکید کرد: هوشیاری لازم را داشتیم برای ورود این سامانه بارشی و تمهیدات آماده باش پیش بینی شده بود.

وی بیان کرد: از امشب مشکلات البرز در بحث آب شرب کاهش می‌یابد تا نهایتاً فردا به وضعیت عادی برسیم.

عبداللهی اضافه کرد: هشدارهای لازم برای ورود این سامانه داده شده بود و این نوع بارش‌ها دوره‌ای هر ۵۰ سال یکبار و در یک نقطه باریده می‌شود.

✍️ ثریا جوادی فیشانی

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *